Nysjön.

Söndag morgon vaknade Sarah upp så här:

               

Helt igensvullet på ena ögat och såg ingenting med det. Usch vad kah blev rädd och tyckte så synd om henne. Ringde till att börja med sjukvårdsupplysningen där jag fick prata med en sjuksköterska. Hon sa till mig att det var inte mycket att göra åt saken mer än att avvakta. Hon tyckte jag i så fall kunde köpa allergimedecin på apoteket och i så fall prova det i första hand. Avvakta???? Hur kunde hon säga så när hon inte hade en aning om hur Sarah såg ut??? Eftersom det var söndag så frågade jag vart kan jag vända mig da, för jag VILL att en doktor skall se på det här. (Det såg ju bara sämre och sämre ut). Då sa hon att ja i så fall fick jag åka till akuten på eget bevåg (men lite irriterad röst). Ja sagt och gjort så åkte jag och Sarah och mamma in. Vi fick komma in direkt till en sköterska som skickade oss sedan direkt upp på ögonmottagningen där i fick träffa en doktor som konstaterade att det INTE var en allergisk reaktion utan en infektion och för det fick hon antibiotika i form av ögondroppar som skall tas 4 ggr om dagen. Gud vad jag är GLAD att jag litade på min egen magkänsla och inte på den där sköterskan på telefon som sa åt mig att avvakta och köpa allergi medecin för att prova det. Nu efter några dagar är hon in princip som vanligt på det ögat igen TACK och lov!

Jag och Sarah hade ju bestämt oss för att åka upp till Nysjön på söndagen, men tvekade lite i och med detta med ögonen på Sarah. Men tänkte att blir det inte bättre så åker vi hem igen, spelar ju ingen roll vart vi befinner oss för att ta medicinen när hon i övrigt är frisk som en fisk! Så på söndagskvällen åkte vi upp till Nysjön där Lotta och Stefan redan befann sig. Kan ju berätta för er som läser och inte vet vad det är. Nysjön är en levande fäbod med frigående kossor och getter och där har vi en fäbodstuga. Ligger jättefint mitt inne i skogen. Finns ingen ström, vattnet hämtas i en källa och endast utedass. Och vet ni? Det är hur underbart som helst! Där kan man verkligen koppla av! Och angående Sarahs öga så blev det fort bättre med hjälp av ögonmedicinen!

                 
                                                    Våran stuga.

                
                       Vallen med stugor, sjön och på andra sidan skådas "klacken".

                
              Korna kom och undrade vad för goda rester som vi lagt utanför gärsgår´n.

                
                                                Fäbodstugan inne.

                

                
                 Sarah hittade en verktygslåda som snabbt blev en favoritleksak. Hon 
                 lekte hon var "handy manny" och "lagade" och byggde saker överallt:-)

                 
                   Sarah och Stefan framför "stora sten". Kärt barnaminne jag har, hur 
                   många gånger har jag inte själv klättrat här som barn? 

                 

                

                

                

                
                          Vattenhämtning, Sarah har såklart två små egna hinkar:-)

                
                                     På tur med hundarna till skogen.
               

                
                                Sarah var så stolt över att få hålla i Emil själv.

                

                

                
                         På kvällen gick vi för att titta på när korna skulle mjölkas.

                
                                                   Småkalvarna.

                
                         Lyckan var total av att sitta på den här träkkon. Eller häst som
                         Sarah sa;-)

                
                            Njuter med varsin skål med chips på bron, på kvällen.

                
                      Vid "gammelstugan". En annan stuga vi har som är flera hundra år
                       gammal. Men för tillfället kan man inte bo i den tyvärr.

                

                

                

                
                                           Bland getterna på vallen.

                 

                

                
                       Igår kväll blåste det och var riktigt kallt, bara 8 grader när jag och
                       Lotta skulle lägga oss. Så vi tände en mysig brasa, mitt i juli :-)

                

Tack Nysjön för den här gången. Hoppas vi får till någon mer vända dit i sommar. Vi har haft det så skönt! Det ända som var lite tråkigt var att det aldrig blev något riktigt badväder eftersom det blåste ganska mycket. Och eftersom Nysjön är en källsjö så är den redan väldigt kall. Kan inte med ord beskriva hu HÄRLIGT det kändes efter att ha tagit en ordentlig dusch här hemma när man kom hem. Gud så skönt! Sarah sa efter att jag hade duschat och plattat håret. Nu har du vanligt hår igen mamma :-) Haha.

Kommentarer
Postat av: Jenny H

Härliga barndomsminnen man får av att se dessa bilder!



Skrivet: 2011-07-13 Tid: 21:25:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0