1 advent.

Äntligen är den här, den bästa tiden på hela året - JUL!
Jag hade storstädning här hemma igår och plockade fram ljusstakar, satt upp julgardiner och pyntade. Så nu lyser det så fint från alla fönster och det är en så skön känsla att veta att det är rent. 

         
                                        1:a ljuset är tänt.

Vi har bestämt oss för att vi ska resa till Sverige och skåne i jul. Därför var vi tvungen att få fixa pass till Sarah. Och eftersom hon är svensk statsborgare men är född och bor i Norge med norskt personnummer så är det inte bara bara att gå till polisstationen och beställa ett pass som vanligt. Så i fredags lånade jag Monicas (på jobbet) sin bil och jag, Sarah och Andreas körde i väg. Först var vi tvungen att åka till likningskontoret för att få uteksrivet pappaer på att vi är vi och att vi bor här. Så när vi kör ned i parkeringsgaraget och ska till och parkera så hör vi  världens kräkljud och Sarah har spytt över hela sig. Det var inte annat att göra än att springa iväg och köpa nya kläder och lite våtservetter för att tvätta henne. När vi väl hade gjort det och var på väg in till likingskontoret så upptäcker vi att dom har flyttat. Så efter lite hit och dit så hittar vi äntligen rätt, får våra papper och åker vidare mot svenska konsulatet. Där får vi reda på att det enda vi kunde göra där och då var att få beställt ett svenskt person nummer till Sarah, eller ett så kallat samordningsnummer. det skulle ta 1-2 veckor. Sen efter det kunde vi söka om pass MEN då var vi tvungna att åka till Oslo och göra det på den svenska ambasaden där eftersom dom inte har kapacitet att göra det på konsulatet här. HALLÅ???? Tror dom att vi skulle åka till Oslo för att fixa ett pass? Nej jag har faktiskt aldrig varit med om mer invecklat.... Så nu har vi i alla fall beställt personnummret och så chansar vi på att det är snäll flypersonal och att vi får flyga med ändå och sen försöka få det fixat i Sverige på ett eller annat vis.

Idag har vi haft en riktigt lugn och skön slappardag, som söndagar ska vara:-)
Jag var ut i skogen en sväng medan Sarah sov och plockade enris som jag lagat en krans som jag satt på vår ytterdörr.

         

Tror jag hade 50 kort på kameran nu (bara från de sista 2-3 dagarna) men inte ett enda "lyckat" på Sarah. Går inte att fota henne längre hon är ju alltid på språng:-) Hon börjar bli en riktig busunge den tjejen alltså. Några av hennes favoritsysselsättningar är att kasta ned saker i toaletten, där jag hittat både min klocka, grytlapp, handduk e.t.c. Hon älskar att ta toarullen och riva papperet i en miljon bitar och sprida ut dom överallt, eller gömma saker så som min mobil ochnycklar på de mest konstiga ställen. Hon är helt fast på alla mössor här hemma och ska ha dom på sig även fast vi är inne. Och nyckelband ja nyckelband dom är roliga att gå runt med om halsen. Hon har dessutom varit med mig så mycket om morgonen när jag sminkat mig och gjort mig i ordning att hon vet precis hur man ska göra med puderborsten. När Natalie var här så åt hon några frukost flingor som var som små kulor och smakade chocklad som Sarah verkligen fattade tycke för. Och nu vet hon precis vart dom står (på hyllan högst upp i köket) och hon står där och ropar uhh uhh och pekar. Jaja, onyttigare "godis" finns ju. Hon är helt enkelt härlig. Hon börjar också "prata" mer och mer. Inte så många riktiga ord än, men hon svarar ja och nickar när det är saker hon ska svara ja på och nej och skakar på huvudet när hon ska säga nej. Men tyvärr börjar hon också visa mer och mer humör och hon är inte alls den lilla snälla bebisen som bara låg stilla och jollrade lite på sin höjd längre ;-)

       


       

       
                                         Fröken klättermus.

       
            Pappa och Sarah tittar in genom köksfönstret.

      
            Tokungen med 3 av sina favvosaker: mössanpå, nyckelbandet med
             viselpipa på och ätandes på frukost chokladkulorna ;-)

Kommentarer
Postat av: Gammelfarmor Kerstin

Så fint du gjort. Hoppas allt går bra så ni får fira jul i Sverige.



Skrivet: 2009-11-29 Tid: 20:48:00
Postat av: Anonym

Hoppas det jag med :D Skulle va så kul att få se er du får berätta närmare när ni ska va i sågmyra så jag vet. Ha en underbar vecka många varma kramar från oss i kumla



Skrivet: 2009-11-29 Tid: 20:48:00
Postat av: Pernilla

det går säkert bra med passet, jag håller tummarna för er iaf! och för att vi kanske för första gången på evigheter lyckas pricka in att vara i sågmyra samtidigt åtminstone någon dag? har ni bestämt vad som ska firas var? jag tycker det låter bra det där med att sarah har lite humör, man vill ju inte ha menlösa barn, det är ju bara bra att hon vet vad hon vill :)



Skrivet: 2009-11-29 Tid: 20:48:00

URL: http://chibichibimoon.blogg.se/
Postat av: Jenny H

ni kommer väl inte till sågmyra alls...eller? STOR KRAM



Skrivet: 2009-11-29 Tid: 20:48:00
Postat av: Pernilla

det var nog jag som läste fel, trodde att det stod sågmyra och skåne och inte sverige och skåne, önsketänkande ;)



Skrivet: 2009-11-29 Tid: 20:48:00

URL: http://chibichibimoon.blogg.se/
Postat av: farmor Pia

Så adventsfint du gjort Johanna. Här nere i skåne går det långsamt framåt. Så till jul hoppas jag det blir klart. Längtar till ni ska komma hit, ska bli så roligt att ses igen. Men..du behöver lite önskelistor från er.



Skrivet: 2009-11-29 Tid: 20:48:00
Postat av: Emma

Hejsan. Tänkte bara säga att när jag och Alicia åkte till Bergen då hon va 4 månader så behövdes inget pass. Behövs det inom norden?



Skrivet: 2009-11-29 Tid: 20:48:00

URL: http://emalee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0